Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Tramwaje Warszawskie. Na Zieloną Białołękę bez wspólnego trambuspasa

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
15-09-2025
Ostatnia modyfikacja:
15-09-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Tramwaje Warszawskie. Na Zieloną Białołękę bez wspólnego trambuspasa
wiz. TW
Tramwaje Warszawskie zdecydowały, że w ramach budowy Tramwaju na Zieloną Białołękę rozdzielony zostanie ruch autobusów i tramwajów na newralgicznym odcinku trasy. Warszawa planuje budowę 6,5-kilometrowego odcinka w latach 2028-2030 i liczy na pożyczkę z KPO na jej budowę

Jedną z głównych inwestycji tramwajowych w Warszawie, jaka ma zostać zrealizowana w stolicy w kolejnych latach, jest budowa ponad 6-kilometrowej linii na Zieloną Białołękę. Z założenia ma ona zapewnić dojazd mieszkańcom tej części stolicy, obecnie pozbawionych dobrego i szybkiego transportu szynowego, zarówno do metra (stacja Kondratowicza) jak i w rejon dw. Wileńskiego i dalej.

Nieco ponad rok temu Tramwaje Warszawskie podpisały umowę z wykonawcą dokumentacji projektowej, który ma ją wykonać w ciągu 42 miesięcy. Przed faktycznym opracowywaniem projektu wykonawca miał opracować analizę obsługi komunikacyjnej połączenia wschodniej części Białołęki ze stacją metra Kondratowicza a na tej podstawie TW miały wybrać jeden z trzech wariantów tego rozwiązania.

Trasy tramwajowo-autobusowej nie będzie

Jak mówi nam Witold Urbanowicz, rzecznik prasowy Tramwajów Warszawskich, spółka dokonała już wyboru, decydując się na najlepszą z trzech analizowanych propozycji, a więc na rozdzielenie ruchu tramwajowego i autobusowego poprzez wykonanie osobno trasy tramwajowej jak i buspasów - alternatywą byłaby budowa wspólnego trambuspasa na całym odcinku św. Wincentego i Głębockiej (o tym, dlaczego to zły pomysł piszemy tutaj.)

– Pierwszy etap prac projektowych – czyli przeprowadzenie wielowariantowej oraz wielokryterialnej analizy przedprojektowej dotyczącej trzech wariantów obsługi komunikacyjnej połączenia dzielnicy Białołęka ze stacją metra Kondratowicza – już za nami. Wspólnie z miastem dokonaliśmy wyboru preferowanego wariantu w postaci budowy w całości wydzielonej trasy tramwajowej. Wariant ten jest optymalny ze względów środowiskowych, jak i terminowych (możliwość realizacji w terminach narzuconych przez warunki finansowania zewnętrznego, o które możemy się ubiegać) – mówi Urbanowicz.

Przypomnijmy, że TW chciałyby sfinansować budowę nowej trasy ze środków z KPO, z części pożyczkowej. Spółka ubiega się o 2 mld złotych niskooprocentowanej pożyczki z mechanizmu Zielona Transformacja Miast na ten cel.



Pewne modyfikacje możliwe w przyszłości

Mimo wyboru preferowanego wariantu separującego ruch tramwajowy i autobusowy, TW chcą zostawić sobie możliwość dostosowania w przyszłości wiaduktu tramwajowego nad S8 także do ruchu autobusów.

Urbanowicz przekazał nam także, że miasto zdecydowało o projektowaniu dodatkowej drogi w rezerwie terenowej pod Trasę Olszynki Grochowskiej na odcinku od Ronda Małej Brzozy do skrzyżowania ul. Berensona i Kąty Grodziskie.

Rzecznik prasowy warszawskiej spółki dodał, że aktualnie trwają dalsze prace projektowe dla wybranego wariantu – Mamy już zatwierdzony projekt prac geologicznych. W najbliższym czasie rozpoczną się badania podłoża gruntowego – dodaje Urbanowicz.

Przetarg w 2027 roku. Budowa do 2030 r.

Tramwaje, ustami swojego rzecznika, ciągle deklarują, że ogłoszenie przetargu na właściwe roboty budowlane przy tej trasie “będą możliwe” w 2027 roku, po zabezpieczeniu finansowania.

– Realizacja robót budowlanych, po odebraniu dokumentacji projektowej i pozyskaniu niezbędnych decyzji administracyjnych, zaplanowana jest na lata 2028-2030 – mówi Urbanowicz i dodaje, że TW wciąż starają się na pozyskanie środków zewnętrznych na budowę trasy - chodzi o wspomniane wcześniej środki z KPO.


Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zobacz również:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij